Makluman : Sukatan Baru Kesusasteraan Melayu SPM

Mulai 2015, satu novel dipelajari iaitu Naratif Ogonshoto karya Dato' Anwar Ridhwan. Satu antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Kubentang Sebuah Peta. Teks karya tradisional pula ialah Nilai Insan.

28 Mac 2011

Drama Menggapai Pelangi

1. Baca  petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya.

Zahid  :   (Terperanjat) Aik… setahu aku rumah tangga kau tidak ada masalah.Selama ini bukankah hidup bahagia? Isteri kau Norhayati kan seorang yang baik, penyayang, agak warak, cantik pula. Masalah apa pula lagi? (Diam seketika) Beginilah Imran, kita ni bekerja dengan firma swata, jika ada mana-mana bahagian bermasalah, seluruh firma turut terjejas. Apa kata kita bincang sedikit. Engkau tu kawan aku, tapi dalam kerja, kawan tu kita kena ketepikan. Aku harap kaufaham maksud aku.

(Dipetik daripada drama “Menggapai Pelangi” teks Anak Global.)

 i.    Berdasarkan petikan di atas, nyatakan perwatakan Hayati. 4m

2. Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya.

Imran :   Waktu kami di universiti dulu. Ketika itu kami sedang bermotosikal ke Petaling Jaya, nak pergi mana. Masa itu abang bawa motor ikut perasaan dan hati muda. Apabila sudah berlaku, baru menyesal. Tapi dah tak berguna, dah sakit dan cacat.Nasib baik tak habis terus.

Norhayati    :   (Sebak) Abang, kerana abang suami Yati, ayah kepada anak Yati… dan jujur memberitahu apa yang sudah  berlaku, Yati maafkan abang. Yati maafkan abang. Yati faham semuanya itu bukan kehendak abang, tetapi sudah takdir….

Imran :  Terima kasih, Yati… abang bersyukyur Yati percaya cakap abang.Demi Allah, apa-apa yang abang katakana ini betul, Yati.

(Dipetik daripada drama “Menggapai Pelangi” teks Anak Global.)

i.Huraikan dua latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas.    4m

3.  Berdasarkan drama Menggapai Pelangi, huraikan;

a.Dua latar masa    ( 4 markah )
b.Empat pengajaran ( 8 markah )
c.Dua teknik plot  (  8 markah )

Skema Jawaban

1.Perwatakan Hayati
i.Baik                              
ii.Penyayang                          
iii.Warak                              
iv.Cantik                                  
                              
2.Latar Mayarakat
i.Masyarakat yang suka mengikut perasaan 
iiCth:Imran memandu laju menyebabkan dia mengalami kemalangan jalan raya
iii.Masyarakat yang jujur/ suka berterus terang
iv.Cth:Imran menceritakan hubungannya dengan Norasma kepada Hayati      
v.Masyarakat yang memaafkan kesalahan orang lain
vi.Cth: Hayati memafkan kesalahan Imran          
vi.Masyarakat yang bersyukur                      
vii.Cth:Imran bersyukur kerana Yati memaafkan dan mempercayainya   

3. Tiga latar masa
i)Pada waktu pagi                             
ii)   Perbualan telefon Imran bersama dengan rakannya Nazmi. 
Norasma bertemu dengan Dr. Mona juga pada waktu pagi untuk  mendapatkan rawatan di samping nasihat agar Norasmah menjadi lebih tabah dalam mengahadapi kehidupannya.               
iii)  Pada waktu tengah hari 
iv) Perjumpaan Imran dengan Norasma.Mereka telah berjanji untuk bertemu pada jam 12.30 tengah hari semasa perbualan telefon
v)  Pada waktu petang  
vi) Berdasarkan perbualan Imran dan Norhayati ketika mereka lewat pulang ke rumah. Menerusi perbualannya, Norhayati terperanjat apabila  mendapat tahu imran tidak menjengok ananya, Hasnita yang ditinggalkan di rumah sejak dari pagi.
vii) Pada waktu  malam
viii) Semasa berjumpa dengan isterinya dikampung Imran memaklumkan  bahawa Norasamah akan bertolak ke Makkah untuk menunaikan ibadah umrah pada malam esok.    

3b.    Tiga pengajaran
i) Kita mestilah sentiasa bertanggungjawab terhadap apa yang telah dilakukan
ii) Misalnya menerusi drama ini, Imran bukan sahaja seorang ayah dan suami yang bertanggungjawab keluarganya, malah Imran sanggup bertanggungjawab terhadap janjinya bermasa Norasmah pada suatu ketika dulu.
iii)  Kita mestilah tabah menghadapi dugaan yang menimpa diri kita.   
iv)   Contohnya, Norhayati merupakan seorang isteri yang tabah dalam menghadapi dugaan sebagai seorang isteri.Dia tabah menerima keputusan Imran dan berserah kepada takdir
v) Kita haruslah saling menyayangi antara satu sama lain
vi) Contohnya, Norhayati merupakan seorang ibu yang sangat penyayang. Dia begitu risau apabila memikirkan tentang anaknya, Hasnita yang ditinggalkan sejak dari awal pagi lagi.
vii) Kita hendaklah prihatin terhadap individu disekeliling kita
viii) Misalnya, Dr. Mona dan Zahid merupakan insan yang prihatin terhadap masalah rakan-rakannya. Keprihatinan itu telah membuatkan mereka membantu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Norhayati dan Imran.
ix) Kita hendaklah hormat menghormati antara satu sama lain
x)    Misalnya,  Norhayati telah memberikan layanan yang baik kepada  tetamunya, Dr. Mona yang datang bertandang ke rumahnya. Selain itu,  Norhayati juga menghormati apa-apa sahaja keputusan yang dibuat oleh suaminya.

3c.Dua Teknik Plot

i) Imbas Kembali
ii) Imran teringat semula peristiwa kemalangan yang dialaminya bersama dengan Norasmah setelah menerima panggilan telefon daripada Norasmah
iii) Saspens
iv)  Imran telah menyatakan pendiriannya kepada Norhayati bahawa dia tidak jadi berkahwin dengan Norasmah kerana masing-masing telah memilih jalan hidup sendiri sewaktu berada di kampung.
v) Teknik Dialog
vi)  Contoh:  Norasmah telah menghubungi Imran buat pertama  kalinya setelah lama berpisah telah menyebabkan terjalin semula  hubungan antara watak
vii)Teknik Monolog
viii)  Dalam drama ini, Imran telah bermonolog ketika kekasih lamanya  menelefonnya dan dia mula terfikirkan janjinya. Dalam masa yang sama,dia terfikir akan keluarganya.

25 Mac 2011

Hikayat Seri Kelantan Siri 1 - Struktur dan Esei

BAHAGIAN SATU (SOALAN STRUKTUR)
1.Itulah Raja yang memerintah negeri, terlalu besar kerajaannya. Maka Encik Siti tiada beranak dan berlaki Adapun nama negeri pada masa itu Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung.
Maka lepas daripada simpan serta dikuburkan itu, lalu turunlah pula ke perahu mudik ikut sungai itu lalu sampai Pekalang Gaung.
Maka lalu orang ramai- ramai pun muafakat hantar Tuan Puteri Sa’dung naik ke Bukit Marak itu.
Maka Tuan Puteri Sa’dong itu dipanggil orang kampung di situ; oleh orang ramai- ramai pergilah. Lalu Tuan Puteri Sa’dung pun suruh orang ramai- ramai itu bawa pergilah tanam di Tambak.

Berdasarkan petikan di atas, nyatakan latar tempat yang terlibat dalam Hikayat Seri Kelantan.  (4 markah)

2.Maka Sultan Abdullah tidak peduli seperti kehendak Tuan Puteri Sa’dung itu. Maka tiada berapa lamanya lalu berbalah Tuan Puteri Sa’dung itu dengan Sultan Abdullah. Maka berkelahilah keduanya itu. Maka Sultan Abdullah pun naiklah kemarahan yang amat sangat kepada Tuan Puteri Sa’dung itu serta diambil pedang lalu dipancung, kenalah leher Tuan Puteri Sa’dung itu.
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks Seuntai Kasih Secebis Harapan)

Berdasarkan petikan di atas, tuliskan perwatakan Sulatan Abdullah beserta contoh.
(4 markah)

3. Maka tatkala itu sekalian kelanggaran pun mustaidlah semuanya, lalu raja- raja dan menteri hulubalang dan askar sekalian pun menujulah jalan sebelah selatan itu. Maka berjalanlah sekalian itu. 
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Berdasarkan petikan di atas, berikan gaya bahasa beserta contoh.  (4 markah)

4.    “Demikian lagi adinda mendengar daripada orang tua- tua, demikianlah katanya; hutang budi dibayar budi hutang darah dibayar darah hutang malu dibayar malu hutang mati dibayar mati. Tetapi adinda ini tiada upaya hendak membalas budi kekanda kerana paduka adinda ini seorang perempuan yang tiada berguna kepada orang. MAka mujurlah segala sekalian inang dayang tolong hidupkan, jikalau inang dayang tidak tolong, tetntu mati tiada boleh pandang mata paduka kekanda ini lagi”
(dipetik daripada prosa Melayu  Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks  Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Apakah nilai yang terdapat dalam petikan di atas?   (4 markah)

BAHAGIAN DUA (SOALAN ESEI)
1.“Hai sekalian inang dayang pengasuh Tuan Puteri Sa’dung janganlah kamu teriak menangis kerana Tuan kamu telah mati. Apalah kesudahan kamu sekalian tiada simpan Tuan kamu itu jikalau kamu duduk menangis; adakah masakan hidup lagi?
(dipetik daripada prosa Melayu Tradisional   Hikayat Seri Kelantan teks  Seuntai Kasih Secebis Harapan)
Berdasarkan petikan di atas:
i)Siapakah penutur dalam petikan tersebut?      2 markah)
ii)Apakah yang berlaku selepas dialog tersebut dituturkan?  (8 markah)

2.Huraikan watak dan perwatakan Tuan Puteri Sa’dung dalam cerita Hikayat Seri Kelantan.  (10 markah)

SKEMA JAWAPAN

JAWAPAN SOALAN STRUKTUR

1)Latar Tempat:
i)Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung.
ii)Pekalang Gaung.
iii)Bukit Marak
iv)Tambak.

2)Perwatakan Sultan Abdullah:
i)Pemarah contohnya dia memarahi Tuan Puteri Sa’dung dengan suara yang kuat walaupun dia mengetahui bahawa Tuan Puteri Sa’dung tidak bersalah.
ii)Kejam contohnya dia memancung kepala Tuan Puteri Sa’dung sehingga terputus dua walaupun Tuan Puteri Sa’dung adalah isterinya.

3)Gaya bahasa:
i)Kata ganda contohnya raja- raja.
ii)Penggunaan perkataan asing iaiatu bahasa Arab contohnya mustaidlah.

4)Nilai yang terdapat dalam petikan:
i)tolong menolong contohnya inang dan dayang- dayang telah menolong menghidupkan Tuan Puteri Sa’dung yang dibunuh oleh Sultan Abdullah.
ii)membalas budi contohnya Tuan Puteri Sa’dung sentiasa mengenang dan mahu membalas budi Sultan Abdullah tetapi dia tidak menyangka bahawa Sultan Abdullah sanggup mengkhianatinya dan membunuhnya.

JAWAPAN SOALAN ESEI

1)i)  Penutur dalam petikan ialah Sultan Abdullah.
iii)Selepas dialog tersebut dituturkan, semua inang dayang pengasuh berjumpa dan bermesyuarat untuk mencari jalan menghidupkan kembali Tuan Puteri Sa’dung. Mereka sangat terkejut tindakan Sultan Abdullah yang sanggup memancung kepala Tuan Puteri Sa’dung  sehingga putus dua. SAlah seorang dariapda inang dayang pengasuh berkata bahawa sebelum Encik Siti meninggal dunia, dia telah mengurniakan kesaktian kepada Tuan Puteri Sa’dung sebagai pertahanan apabila dia ditimpa bencana. Mereka terus berfikir di manakah kesaiktian tersebut disembunyikan. Inang yang busu  tiba- tiba teringat akan kata – kata Tuan Puteri Sa’dung semasa hayatnya. Tuan Puteri SA’dung menyatakan bahawa sekiranya dia mati berdarah, dia menyuruh supaya diambilkan satu jembul di dalam sanggul Tuan Puteri dan sirami jembul itu dengan air mawar kerana ia mampu menyembuhkan luka dan mencantumkan anggota yang telah terputus.

2)Watak dan perwatakan Tuan Puteri Sa’dung ialah
i)Tuan Puteri merupakan watak utama dalam cerita Hikayat Seri Kelantan.
ii) wataknya ialah watak protagonis.
 seorang yang patuh kepada arahan contohnya dia sanggup berkahwin dengan Sultan Abdullah dengan arahan Encik Siti walaupun Tuan Puteri tidak mengenali hati budi Sultan Abdullah.
iii)seorang yang berani contohnya dia sanggup menentang Sultan Abdullah dan membunuhnya kerana Sultan Abdullah telah menduakannya tanpa pengetahuan Tuan Puteri.
iv)seorang yang bermurah hati contohnya selepas kemangkatan Sultan Abdullah, Tuan Puteri telah memberikan istana kepunyaannya kepada isteri muda Sultan Abdullah dan Tuan Puteri telah berpindah ke Bukit Marak.
v)seorang yang penyayang contohnya Tuan Puteri sangat menyayangi inang dan dayang- dayang pengasuhnya kerana mereka sanggup menolong dan membantu Tuan Puteri semasa dalam kesusahan.

20 Mac 2011

Cerpen Anak Gembala - antologi Anak Global

1. Baca petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.

Biarlah hujan ribut, dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Lembah Bilut akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa bantuan daripada orang. Daripada wang sagu hati dia putus kaki, dia membina kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya, dia membeli mesin penyodok untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi. 

a. Berdasarkan petikan, berikan 2 perwatakan Mat Seman.    (2 markah)
b. Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam petikan.        (2 markah)

Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut;
a. Huraikan 5 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut.   (10 markah)
b. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan oleh pengarang.    (10 markah)

Skema Jawapan
1. a. -Berani mempertahankan hak -1m
 -Berdikari - 1m
b. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. -1m
    -Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada ditindas oleh orang lain.-1m
2. a. Persoalan-persoalan dalam Anak Gembala

 -Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah.               Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja     pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m 

-Tanggungjawab dalam menyara  keluarga. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 2m
  -Kerjasama dalam keluarga. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu     ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. 2m
-Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m
-Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m

b. Teknik plot yang digunakan:

-Dialog- Dialog antara Mat Seman dan Tok Penghulu yang berbincang tentang     pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut. 2m
-Imbas kembali- Mat Seman teringat kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya     yang pakar tentang ilmu memelihara kerbau. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit kerbaunya. 2m
-Monolog dalaman- Mat Seman berbisik dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap     oleh orang kampung  sebagai seorang askar yang tidak lagi mampu setelah cacat. 2m
-Pemerian- Pengarang menggambarkan tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan. 2m
-Kejutan- Pembaca terkejut kerana pada akhir cerita Mat Seman telah mati kerana     dirempuh oleh kerbau-kerbau peliharaannya. 2m
-Imbas muka- Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan     dibawa ke Lembah Bilut. Lembah Bilu tidak akan “suci” lagi. 2m

07 Mac 2011

Soalan Esei Jeriji Kasih

1. Berdasarkan novel Jeriji Kasih, jawab soalan-soalan yang berikutnya.
a.nyatakan kejayaan-kejayaan Anuariza [ 10 markah ]
b.huraikan gambaran masyarakat. [ 10 markah ]

2. a) Watak Anuariza merupakan seorang pemuda contoh dalam novel Jeriji Kasih.
Huraikan lima keistimewaan watak Anuariza yang boleh diteladani. [10 markah]
b) Huraikan binaan plot novel Jeriji Kasih. [10 markah]

3. a) Jelaskan lima konflik dalam novel. [10 markah]
b) Jelaskan lima peleraian dalam novel [10 markah]

Skema Jawapan

1.a. i. berjaya dalam pelajaran 1 markah
ii Cth: Lulus dengan cemerlang dalam STPM / dapat masuk universiti 1 markah
iii. berjaya membimbing Syed Faris 1 markah
iv. Syed Faris yang bersikap negatif kini telah berubah 1 markah
v. berjaya mengusahakan projek Taman Fantasi 1 markah
vi. cth telah mendapat bantuan kewangan daripada Syed Mustafa 1 markah

(b) Gambaran masyarakat
i. Masyarakat Melayu 1 markah
ii. Cth : nama-nama watak spt Anuariza,Solehah 1 markah
iii. Masyarakat yang gigih / tabah 1 markah
iv. Cth Anuariza walaupun hidup miskin, tetap gigih belajar 1 markah
v. Masyarakat yang mementingkan pelajaran 1 markah
vi. Cth: Syed Mustafa meminta Anuariza menjadi guru tusyen untuk anak-anaknya 1 markah
vii. Masyarakat yang bekerjasama 1 markah
viii Cth : Penduduk kampung bergotong-royong semasa kenduri-kendara 1 markah
ix Masyarakat yang bekerja sebagai petani 1 markah
x Cth : Haji Su’ud mengusahakan dusun 1 markah
xi Masyarakat yang hidup susah/ miskin 1markah
xii Cth : Solehah hidup dalam kemiskinan / tidak mampu menyediakan segala kemudahan utk Anuariza 1 markah

2. a. i. Seorang yang rajin/gigih 1 markah
ii. Cth : Rajin bekerja/bertani/menanam anggur, pokok naga 1 markah
iii. Seorang yang berpandangan jauh 1 markah
iv. Cth : Berhasrat memajukan pertanian sebagai tarikan pelancongan dan penyelidikan/merancang untuk meneruskan pelajaran ke universiti 1 markah
v. Seorang yang rasional 1 markah
vi. Cth : Tidak menghalang ibunya berkahwin semula 1 markah
vii. Seorang yang bijak mengambil hati/memujuk 1 markah
viii. Cth : Berjaya memujuk Syed Fariz/Sharifah Farisya 1 markah
ix. Seorang yang penyabar 1 markah
x. Cth : Sabar apabila ibunya dituduh berkahwin kerana ingin
menumpang kekayaan Syed Mustafa 1 markah
xi. Seorang yang mengutamakan keluarga daripada diri sendiri 1 markah
xii. Cth : Walaupun menyayangi Sharifah Farisya, Anuariza rela Sharifah Farisya menjadi adiknya apabila ibunya kahwin dengan bapa Sharifah Farisya 1 markah
xiii. Seorang yang mentaati ibu 1 markah
xiv. Cth : Menghormati dan patuh pada ibunya, Soleha 1 markah
xv. Seorang yang taat pada agama 1 markah
xvi. Cth : Menunaikan solat walaupun semasa di hutan 1 markah

b). i. Plot bersifat kronologi 1 markah
ii. Cth : Susunan peristiwa mengikut urutan waktu 1 markah
iii. Permulaan novel berkisar pada Anuariza dan latar tempat 1 markah
iv. Cth : Anuariza ke paya mencari asam kelubi 1 markah
v. Perkembangan novel berkisar pada kehadiran anak-anak Syed Mustafa dan Anuariza membantu mereka 1 markah
vi. Cth : Anuariza mengajar tuisyen Syed Fariz 1 markah
vii. Konflik antara Anuariza dan Syed Fariz 1 markah
viii. Cth : Syed Fariz bermasalah disiplin/mencabul Ruhaiza 1 markah
ix. Konflik Syed Fariz dan Syed Mustafa 1 markah
x. Cth : Syed Fariz anggap Syed Mustafa sebagai punca kematian ibunya dan membenci bapanya 1 markah
xi. Klimaks novel berkisar konflik Anuariza – Sharifah Farisya 1 markah
xii Cth : Anuariza cuba memujuk Sharifah Farisya yang lari ke Kuala Lumpur kerana menentang perkahwinan Soleha dan Syed Mustafa 1 markah
xiii. Peleraian berkisar kejayaan Anuariza menyelesaikan masalah yang dihadapinya 1 markah
xiv. Cth : Sharifah Farisya terima kenyataan ayahnya akan berkahwin dengan ibu Anuariza/Hj. Lokman membantu projek Taman Fantasi/Anuariza berjaya ke IPTA 1 markah

3. a) i. Konflik Syed Mustafa dan Syed Fariz 1 markah
ii. Cth : Syed Fariz membenci ayahnya/Syed Mustafa anggap Syed Fariz nakal dan memukulnya 1 markah
iii. Konflik Nek Siah dan Syed Mustafa 1 markah
iv. Cth : Nek Siah marah akan Syed Mustafa kerana abaikan tanggungjawab kepada anak-anak 1 markah
v. Konflik Anuariza dan Syarifah Farisya 1 markah
vi. Cth : Syarifah Farisya meminta Anuariza menentang perkahwinan ayahnya dan ibu Anuariza 1 markah
vii. Konflik Soleha dan Syed Mustafa 1 markah
viii. Cth : Soleha serba salah menerima lamaran Syed Mustafa 1 markah
ix. Konflik Syed Fariz dan Ruhaiza 1 markah
ix. Cth : Syed Fariz mencabul Ruhaiza kerana mengesyaki dia yang mengadu kesalahan disiplin kepada guru 1 markah
xi. Konflik Syed Mustafa dan Khusyairi 1 markah
xi. Cth : Khusyairi marah dengan Syed Mustafa kerana anaknya, Syed Fariz mencabul Ruhaiza 1 markah

b) i. Syed Mustafa sedar kesilapannya dalam mendidik anak 1 markah
ii. Cth : Syed Mustafa letak jawatan di bandar/berkahwin dengan Soleha untuk menyelesaikan masalah anak 1 markah
iii. Nek Siah berusaha mengahwinkan Soleha dengan Syed Mustafa 1 markah
iv. Cth : Nek Siah percaya Soleha boleh membantu Syed Mustafa membimbing anak-anaknya 1 markah
v. Anuariza berjaya memujuk Syarifah Farisya yang lari dari rumah ke Kuala Lumpur 1 markah
vi. Cth : Memujuknya menerima perkahwinan Syed Mustafa
dan Soleha 1 markah
vii. Anuariza lulus peperiksaan STPM dengan cemerlang 1 markah
viii. Cth : Anuariza mendapat tawaran ke IPTA 1 markah
ix. Anuariza mengatasi masalah kewangan ke IPTA 1 markah
x. Cth : Syed Mustafa memberi bantuan kewangan 1 markah
xi.Projek Taman Fantasi/projek tanaman anggur dan buah naga Anuariza dapat diteruskan 1 markah
xii. Cth : Hj. Lokman dan Syed Mustafa membantu dari segi kewangan meneruskan projek pertanian 1 markah