LATIHAN STRUKTUR JERIJI
KASIH
1. “Astaghfirullahalazim,
mengucap Fariz. Bukan sebab itu mama pergi, tapi kerana ajalnya sudah
sampai. Sudah lama dia menderita, Fariz sendiri tahu kan? Pelbagai rawatan
sudah diikhtiarkan termasuk pembedahan dan kemoterapi. Tetapi, sudah ajalnya
meninggal dunia sebelum sempat bertemu ayah, Fariz.” Muka surat 32
a) Nyatakan dua pengajaran dalam petikan.
b) Nyatakan dua persoalan dalam petikan.
Jawapan :
a) Kita hendaklah berusaha berubat apabila sakit. Kita hendaklah reda akan ketentuan takdir.
b) Persoalan usaha merawat atau berubat apabila sakit. Persoalan keredaan akan takdir/qada dan qadar.
2. “Nuar sudah berusaha, emak dan adik dah turut
berdoa. Selebihnya serahkan pada Allah. Jika dia menghendaki Nuar cemerlang,
syukur alhamdulillah, tapi jika
sebaliknya, pasrahlah kepada Allah. Pasti ada hikmah disebaliknya. Kembalilah
kita kepada qadak dan qadar allah.” Muka
surat 37
a) Nyatakan dua unsur Islam dalam petikan.
b) Nyatakan dua perwatakan “emak” dalam
petikan.
Jawapan :
a) Unsur Islam - Allah nama Tuhan, kalimah alhamdulillah - ungkapan syukur Islam, konsep qadak dan qadar.
b) Seorang yang yang bersyukur. Seorang yang pasrah.
a) Unsur Islam - Allah nama Tuhan, kalimah alhamdulillah - ungkapan syukur Islam, konsep qadak dan qadar.
b) Seorang yang yang bersyukur. Seorang yang pasrah.
3. Minggu
kedua selepas bercuti panjang, semua murid Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan
Muzaffar Shah, Lambor Kanan, bersemangat baru. Syarifah Farisya dan Syed Fariz
seperti juga murid-murid lain, masing-masing berbasikal untuk ke sekolah.
Mereka bertolak seawal-awal 6.45 pagi. Walaupun aktiviti itu begitu baru bagi
Syarifah Farisya dan Syed Fariz, namun bagi Syarifah Farisya, dia berasa
senang. Meredah kabus dan embun pagi, sesuatu yang menyeronokkannya. Muka surat 47
a) Nyatakan dua citra masyarakat dalam
petikan.
b) Nyatakan dua latar masa dalam petikan.
Jawapan :
a) Masyarakat yang yang bersemangat. Masyarakat yang mementingkan masa.
b) Waktu pagi. Minggu kedua selepas cuti sekolah.
Jawapan :
a) Masyarakat yang yang bersemangat. Masyarakat yang mementingkan masa.
b) Waktu pagi. Minggu kedua selepas cuti sekolah.
4. Azuera tekun dengan buku-buku latihannya.
Sejak memperoleh enam ‘A’ tiga ‘B’ dalam Peperiksaan Menengah Rendah tempoh
hari, dia semakin bersemangat belajar. Dia mahu menuruti jejak Anuariza yang
dicalonkan sebagai tokoh murid dan murid contoh serta murid berakhlak mulia di
sekolah itu. Muka 70
a) Nyatakan dua pengajaran dalam petikan.
b) Nyatakan dua nilai murni dalam petikan.
Jawapan :
a) Kita hendaklah mementingkan pelajaran. Kita hendaklah mencontohi kejayaan orang lain.
b) Nilai kegigihan. Nilai berhemah tinggi.
Jawapan :
a) Kita hendaklah mementingkan pelajaran. Kita hendaklah mencontohi kejayaan orang lain.
b) Nilai kegigihan. Nilai berhemah tinggi.
5. Cikgu
Syakinah mengangguk dan tersenyum manis. Guru kaunseling itu terkenal peramah
dan bertimbang rasa serta bertindak sebagai pelerai setiap permasalahan yang
mengganggu emosi murid di sekolah itu. Dia akan memanggil murid yang telah
dikenakan tindakan disiplin, untuk memulihkan semangat mereka. Muka surat 79
a) Nyatakan dua perwatakan Cikgu Syakinah
dalam petikan.
b) Nyatakan dua peranan Cikgu Syakinah dalam
petikan.
Jawapan :
a) Seorang yang peramah. Seorang yang bertimbang rasa.
b) Pelerai masalah pelajar. Pemulih semangat pelajar.
Jawapan :
a) Seorang yang peramah. Seorang yang bertimbang rasa.
b) Pelerai masalah pelajar. Pemulih semangat pelajar.
6. “Berusahalah. Masa depan kita, kita sendiri
yang menentukannya. Bukan cikgu, bukan kawan-kawan. Miskin bukan bererti tewas.
Semangat dan azamlah, jambatan menuju kejayaan. Benar seperti kata orang tua
awak, Azuera dan abangnya orang susah malah anak yatim, tapi mereka berjaya.
Kenapa? Kerana azam dan semangat mereka kuat. Mereka memegang prinsip, biar apa
orang nak kata, asalkan mereka di pihak yang benar, mereka tidak perlu takut.”
Cikgu Syakinah tersenyum lebar. Muka
surat 88
a) Nyatakan dua persoalan dalam petikan.
b) Nyatakan dua pengajaran dalam petikan.
Jawapan :
a) Persoalan kegigihan dalam mencapai sesuatu. Persoalan kepentingan azam dalam mencapai kejayaan. Persoalan kepentingan prinsip berpegang pada kebenaran.
b) Kita hendaklah gigih berusaha dalam mencapai sesuatu. Kita janganlah lemah semangat walaupun hidup susah/kita orang miskin.
Jawapan :
a) Persoalan kegigihan dalam mencapai sesuatu. Persoalan kepentingan azam dalam mencapai kejayaan. Persoalan kepentingan prinsip berpegang pada kebenaran.
b) Kita hendaklah gigih berusaha dalam mencapai sesuatu. Kita janganlah lemah semangat walaupun hidup susah/kita orang miskin.