Makluman : Sukatan Baru Kesusasteraan Melayu SPM

Mulai 2015, satu novel dipelajari iaitu Naratif Ogonshoto karya Dato' Anwar Ridhwan. Satu antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Kubentang Sebuah Peta. Teks karya tradisional pula ialah Nilai Insan.

22 Februari 2011

Cerpen : Melakar Impian

1. Nyatakan gaya bahasa bagi frasa di bawah.

a) bara kemarahan
b) Kacang hantu
c) Matanya menikam tajam ke dalam mata sahabatnya itu
d) “Tentunya tak salah mencuba sesuatu yang baru, kan?”

2.i.Jelaskan tema cepen. (4 markah)
ii. Bincangkan 3 persoalan yang terdapat dalam cerpen.(6 markah)
iii. Huraikan 5 nilai yang terdapat dalam cerpen. (10 markah)

Skema Jawapan

1.a.Metafora -1m
b.simpulan bahasa -1m
c. personifikasi- 1m
d. sinkope-1m

2.a.i. Temanya ialah kegigihan anak muda mengusahakan projek ternakan. 2m Kegigihan Rosli dalam menjalankan projek menternak burung ruak-ruak walaupun dia ditertawakan oleh kawan-kawannya. Dia akhirnya berjaya dalam projek tersebut dan rakan-rakan yang dulunya mentertawakan usahanya turut terlibat dalam projeknya.-2m
ii. Persoalan;
- Sikap pemaaf / tidak berdendam sesama manusia. Misalnya Rosli sanggup menjamin rakan- rakannya setelah ditangkap polis walaupun dia pernah ditertawakan oleh mereka.-2m
- Sikap yakin terhadap diri sendiri. Misalnya, Rosli yakin bahawa usahanya akan membuahkan hasil walaupun liku-likunya agak sukar.-2m
- Sokongan ibu bapa terhadap usaha anak-anak. Ibu bapa Rosli meminjamkan modal sebanyak RM 2000 supaya Rosli dapat menjalankan projek menternak burung ruak- ruak.-2m
- Semangat persahabatan/setiakawan. Rosli tetap meneruskan persahabatan dengan kawan-kawannya walaupun mereka pernah merendah-rendahkan usahanya. Rosli menjamin mereka di balai polis. Malah, dia mempelawa mereka bersama-sama mengusahakan projek ternakan ruak-ruak.

b.Nilai-nilai;
-Keberanian. Rosli berani memulakan projek menternak burung ruak-ruak yang belum pernah dibuat oleh sesiapa pun tambahan pula burung tersebut sangat rumit penjagaannya.-2m
-Kegigihan. Rosli gigih mengusahakan projek burung ruak-ruak bermula dengan hanya 20 ekor kini ternakannya menjadi beribu-ribu ekor. -2m
Ketabahan-. Rosli masih tetap sabar memujuk rakan-rakannya walaupun uasahanya itu ditertawakan oleh mereka-2m
-Keinsafan. Rosli sedar tidak ada faedahnya jika dia terus menjadi kacang hantu di kampungnya -2m

16 Februari 2011

CERPEN : BAH UREI

1.Apabila merasakan tiupan angin yang mengacah-acah dan mendengar deru pohonan yang kian nyaring dia didatangi rasa pilu dan kesal lagi. Segala-galanya seolah-seolah menikamkan kesakitan, menyerap jauh ke dalam pembuluh darah malah terapung-apung menghiris-hiris relung hatinya.

a.Nyatakan maksud gaya bahasa personifikasi.(2 markah)
b.Berdasarkan petikan berikan dua contoh gaya bahasa tersebut. (2 markah)

2. Berdasarkan cerpen Bah Urei, jawab soalan-soalan berikut;
a. Bincangkan 2 latar masyarakat dalam cerpen.(4 markah)
b. Jelaskan 5 perwatakan watak utama.(10 markah)

SKEMA JAWAPAN

1.a.Personifikasi bermaksud memberikan sifat manusia kepada benda bukan manusia -1m
b. dia didatangi rasa pilu dan kesal -1m
angin yang mengacah-ngacah -1m

2.a. Masyarakat asli suku kaum Semai. Contohnya, Bah Urei merupakan lelaki orang asli suku kaum Semai yang masih mengamalkan adat suku kaumnya. 2m
Masyarakat yang berfikiran terbuka. Misalnya, Tok Batin dan anak-anak buahnya bersetuju untuk menerima pembangunan yang akan dibuat di kampung mereka. 2m

b. Seorang yang setia. Bah Urei masih setia menjaga kubur Sirih walaupun isterinya telah lama meninggal dunia. 2m
Seorang yang berani. Bah Urei pernah membunuh seekor harimau yang besar dengan hanya menggunakan lembing semasa mudanya. 2m
Seorang yang sensitif. Bah Urei menangis ketika dia berusaha untuk menebang pokok keledang kerana ia lambang perkahwinannya dengan Sirih. 2m
Seorang yang menyayangi alam semulajadi. Bah Urei suka akan kehidupan di dalam hutan yang memberikan ketenangan kepadanya. 2m
Seorang yang suka bertindak terburu-buru. Bah Urei mengasah parang lalu pergi menyerang pekerja-pekerja yang ingin membersihkan kawasan hingga menyebabkan ada yang tercedera. 2m

09 Februari 2011

Dari Lembah Ke Puncak Soalan Esei

1.Novel Dari Lembah Ke Puncak, karya Ghazali Lateh kaya dengan unsur kemanusiaan.
Berdasarkan pernyataan ini,huraikan:
a)Unsur kegigihan (10 markah)
b)Unsur kasih sayang (10 markah)

2.Berdasarkan novel Dari Lembah Ke Puncak,
a)Huraikan lima aspek binaan novel ini. (10 markah)
b)Jelaskan lima peristiwa yang diceritakan melalui teknik imbas kembali.(10 markah)

3.Berdasarkan novel Dari Lembah Ke Puncak,
a)Huraikan lima persoalan yang terdapat dalam novel tersebut.(10 markah)
b)Huraikan perwatakan Jalil dalam novel tersebut.(10 markah)

4. “Tapi apa? Abang engkau tu jahat? Begitu?
Dia tu balik setahun sekali pun susah, bagaimana pula nak larikan anak dara orang?”
(Dipetik daripada novel Dari Lembah Ke Puncak)

a)Siapakah watak yang menuturkan dialog di atas?(2 markah)
b)Jelaskan empat pengajaran dalam novel.(8 markah)

5.Berdasarkan novel Dari Lembah Ke Puncak, huraikan :
a)Lima Latar Masyarakat yang terdapat dalam novel(10 markah)
b)Lima Unsur Budaya yang terdapat dalam novel(10 markah)


Skema Jawapan

Soalan 1
a)Unsur Kegigihan
i – Kegigihan untuk mempertahankan tanah pusaka
Cth: Jalil berusaha dengan gigih untuk mengumpul wang hasil daripada
melukis lukisan yang dibekalkan ke hotel-hotel bagi menebus kembali tanah
pusaka yang dijual oleh ibunya.(2 markah)
ii – Kegigihan menuntut ilmu
Cth: Jalil terpaksa menebalkan muka meminta wang baki tanah yang dijual
oleh Pak Teh bagi membiayai pembelian motosikal Mohsin dahulu daripada
Pak Cik Jid untuk menampung tambang dan wang pendaftaran ke Sekolah
Teknik.(2 markah)
iii - Kegigihan mencari rezeki
Cth: Jalil meneruskan usaha menanam padi walaupun luka di bahagian kaki
yang dialaminya belum sembuh.(2 markah)
iv – Kegigihan mencapai cita-cita
Cth: Jalil gigih bekerja dan mengembangkan syarikat perniagaannya hingga
berjaya membina Taman Tema di kampungnya. (2 markah)
v – Kegigihan mengubah nasib
Cth:Jalil sanggup melakukan pelbagai pekerjaan seperti membela
kerbau,pesawah padi, menjadi pelukis untuk mengubah nasibnya.(2 markah)

b)Unsur kasih sayang
i – Kasih sayang antara bapa terhadap anak
Cth: Pak Lang Ali sayang akan anaknya dengan mengambil berat tentang anaknya, Latifah yang sering berjumpa dengan Jalil.(2 markah)
ii – Kasih sayang terhadap keluarga
Cth: Jalil menyayangi dan menghormati ibunya. Dia sering berkunjung ke rumah baru ibunya. (2 markah)
iii – Kasih sayang terhadap haiwan
Cth: Jalil menjaga kerbau kesayangannya dengan baik.(2 markah)
iv – Kasih sayang seseorang terhadap kekasih.
Cth:Jalil menyayangi Latifah walaupun pada mulanya mendapat tentangan daripada ayah Latifah.(2 markah)
v – Kasih sayang terhadap kampung halaman.
Cth: Jalil sayang akan kampung halamannya sanggup pulang ke kampung untuk membangunkan kampung tersebut setelah dia tamat belajar.(2 markah)

Soalan 2
a)Aspek binaan novel.
i-Tema novel mengenai kegigihan dan ketabahan untuk mencapai cita-cita
-Jalil gigih berusaha sejak dia remaja lagi
-Berusaha menyara sendiri hidup di samping belajar di sekolah.
-Setelah tamat belajar, Jalil bertugas sebagai CEO Syarikat Alam Hijau.
-Gigih memenuhi cita-cita untuk membawa perubahan di kampungnya.(2 markah)
ii-Persoalan novel ini, termasuklah kepentingan pendidikan untuk mengubah hidup.
-Jalil meneruskan pelajaran sambil bekerja hingga berjaya memasuki universiti.(2 markah)
iii –Plot merupakan perkembangan cerita perjalanan hidup watak utama, iaitu Jalil dari remaja sehingga dewasa.
-Binaan plot disokong dengan konflik, saspens dan sebagainya.
-Binaan plot terdiri daripada permulaan cerita, perkembangan dan peleraian.(2 markah)
iv - Latar tempat novel ini ialah Kampung Bukit Nibung, Jenun.
-Latar masa pula digambarkan masa kini iaitu dalam jangka masa 15 tahun pada zaman pembangunan.
-Latar masyarakat ialah masyarakat yang berhijrah dari desa ke bandar.(2 markah)
v – Watak utama ialah Jalil
-Perwatakan Jalil ditunjukkan melalui sikap dan tindakannya sejak zaman remaja hingga dewasa
-Berjaya menjawat jawatan CEO di Syarikat Alam Hijau.(2 markah)

b)Peristiwa Imbas kembali
i.Jalil mengingati tentang sebahagian tanah darat di sebelah rumah mereka tergadai kepada Pak Cik Jid akibat sikap terburu-buru Mak Teh yang bertujuan untuk memenuhi permintaan Muhsin membeli motosikal.(2 markah)
ii.Jalil mengingati saat-saat kematian bapanya. Ketika itu bapanya yang tenat menunjukkan sesuatu pada kasau atap di atas lang rumah yang mengandungi wang kertas RM50 yang terselit di celah songkok.(2 markah)
iii.Jalil teringat sejarah hidupnya semenjak kecil yang tidak mengenal erti kesenangan. Semasa di sekolah rendah, jarang-jarang sekali dia membawa duit belanja.(2 markah)
iv.Kisah Pak Teh meneroka tanah paya untuk dijadikan sawah. Pak Teh menghadapai cabaran yang sukar ketika membuka kawasan itu dan sehingga kini tidak mendapat geran. Pak Teh begitu marah apabila tanah yang diteroka itu diceroboh oleh Ah Tong.(2 markah)
v.Jalil teringat betapa susahnya dia hendak melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Teknik. Ketika itu Pak Teh baru sahaja meninggal dunia.Wang tidak ada langsung dan dia terpaksa menebalkan muka untuk meminta wang daripada Pak Cik Jid.(2 markah)

Soalan 3
a)Persoalan
i.Sikap anak muda yang tidak berminat untuk menceburi bidang pertanian. Contoh, Muhsin yang tidak bersekolah tidak berminat untuk bekerja di sawah menolong Pak Teh. Dia pergi ke bandar menjadi buruh binaan. Begitu juga anak-anak muda di kampung itu.(2 markah)
ii.Sikap tanggungjawab seorang anak untuk menyempurnakan amanat arwah bapanya. Contoh, Jalil sentiasa sedar akan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Pak Teh bagi mengusahakan tanah sawah dan usaha untuk mendapatkan geran tanah tersebut.(2 markah)
iii.Sikap terburu-buru sering menimbulkan masalah kepada orang lain. Contoh, sikap Mak Teh yang bertindak secara tergesa-gesa berpinah rumah dan menjual tanah tapak rumah akibat terdesak telah menyusahkan Jalil(2 markah)
iv.Sikap simpati dan tolong menolong dengan jiran tetangga. Contoh, Latifah simpati terhadap Jalil yang tinggal seorang diri di pondok dan sering menghantar makanan kerana simpati dengan Jalil. (2 markah)
v.Fitnah memberikan kesan buruk kepada masyarakat. Contoh, Pak Ngah Kadir yang menuduh Mohsin melarikan Biah menyebabkan penduduk kampung membenci dan memulaukan keluarga Jalil. (2 markah)
vi.Tanggungjawab anak terhadap ibu bapa. Contoh, Jalil sentiasa memberikan wang belanja kepada ibunya di kanpung walaupun sentiasa sibuk dengan pekerjaan di bandar. 2 markah)

b)Perwatakan Jalil
Seorang yang prihatin/bertanggungjawab. Contoh, dia selalu membantu bapanya di sawah dan mengirimkan wang kepada ibunya semasa bekerja di bandar (2 markah)
-Seorang yang gigih. Contoh dia tabah menghadapi cabaran dalam hidup. Dia tidak mudah kecewa apabila berhadapan dengan masalah sebaliknya, menjadikankekecewaaan itu sebagai pembakar semangat.(2 markah)
-Seorang yang penyayang. Contoh, dia menyayangi setiap yang dimilikinya seperti Awang kerbau tua yang telah membantunya di sana. (2 markah)
Seorang yang amanah. Contoh, dia tetap berpegang kepada amanah arwah bapanya dan menepati janji mulut dengan Pak Amat untuk membayar harga tanah miliknya yang telah dibeli oleh Pak Amat.(2 markah)
-Seorang yang bijaksana. Contoh, Jalil dapat membahagikan masa untuk belajar dan bekerja di sawah / dia juga sentiasa mendapat tempat pertama dalam peperiksaan semasa di sekolah rendah / keputusan yang baik dalam SRP serta cemerlang dalam SPM. (2 markah)
-Seorang yang berbakat dalam bidang seni. Contoh, dia pandai melukis semasa remaja dan tahu meniup serunai dan gendang silat.(2 markah)

Soalan 4
a)Mak Teh / Mak Jalil(2 markah)
b)Pengajaran
i.Kita hendaklah menghormati ibu dan bapa. Contohnya, Jalil menghormati bapanya dan menurut perintah bapanya untuk mengusahakan sawah serta menghormati ibunya walaupun ibunya banyak kali mengecewakan Jalil.(2 markah)
ii.Kita hendaklah rajin berusaha. Contoh,Jalil bekerja dengan rajin disawah setelah dua musim sawah itu tidak diusahakan oleh bapanya kerana bapanya sakit.(2 markah)
iii.Kita hendaklah gigih menghadapi cabaran. Contoh, Jalil tabah menghadapi cabaran seperti cercaan daripada keluarga Pak Ngah kadir yang menyebabkan keluarganya dipulaukan.(2 markah)
iv.Kita hendaklah menolong orang yang memerlukan pertolongan. Contoh, Latifah menolong Jalil yang tinggal seorang diri dengan menghantar makanan kepadanya/ membalut luka Jalil akibat tertusuk kaca/menolong Jalil membayar yuran SPM.(2 markah)
v.Ibu bapa hendaklah mendidik anak-anak dengan kasih sayang dan tegas.Contoh, Mak Teh terlalu memanjakan Mohsin dan menunaikan segala permintaannya ingga menyebabkan Muhsin malas berusaha.(2 markah)
vi.Jangan membuat fitnah terhadap orang lain untuk menutup kesalahan diri sendiri. Contoh Pak Ngah Kadir memfitnah Muhsin melarikan Biah.(2 markah)

Soalan 5
a)Latar masyarakat dalam novel :
i.Masyarakat yang tolong menolong dan bekerjasama.
Contoh, pendudukkampung Bukit Nibung bergotong royong untuk menjayakan majlis kenduri kahwin di rumah Biah / Latifah menolong l membayar yuran SPMJalil / Ah Bee memberikan minyak tanah, makanan dan ikan kering kepada Jalil.(2 markah)
ii.Masyarakat yang setiakawan.Contoh,walaupun Jalil mendapat peluang perniagaan yang lebih baik dia tetap mengambil Joe sebagai rakan kongsi dalam syarikatnya.(2 markah)
iii.Masyarakat yang sedia memaafkan. Contoh Jalil telah memaafkan Kudin atas kesalahannya masa lalu seperti menabur kaca di sawah serta menghantar Rosman untuk memukulnya.(2 markah)
iv.Masyarakat yang prihatin.Contoh, Latifah prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh Jalil.Dia memberikan makan dan membantu Jalil membayar yuran peperiksaan.(2 markah)
v.Masyarakat yang mengenang jasa. Contoh, Ah Bee mengenang jasa Pak Teh yang telah menyelamatkan mereka pada zaman darurat.Dia berazam memberikan bantuan kepada Jalil sebagai mengenang jasa Pak Teh.(2 markah)

b)Unsur Budaya
i.Nama Watak. Contoh menggambarkan budaya ,asyarakat tempatan yang mengutamakan hubungan persaudaraan. Contoh, panggilan Pak Teh, Mak Teh, Pak Lang Ali, Pak Ngah Kadir dan Pak Da Ali (2 markah)
ii.Budaya gotong- royong. Contoh masyarakat di kampung Bukit Nibung mengamalkan gotong royong terutama untuk menjayakan majlis kenduri kendara seperti kenduri kahwin Biah.(2 markah)
iii.Budaya pertanian sara diri. Contoh PakTeh mengusahakan sawah untuk menyara keluarga dan mengisi masalapang dengankerja-kerja sambilanseperti menangkap ikan, membuat bubu dan sebagainya.(2 markah)
iv.Budaya korporat contoh Jalil yang berpendidikan dapat menghayati budaya korporat untuk memajukan diri dalam bidang ekonomi. Jalil dan Joe meluaskan pasaran hasil seni lukis ke hotel.(2 markah)
v.Unsur kesenian. Contoh kesenian merupakan satu budaya dalam masyarakat. Unsur kesenian dapat diketengahkan bukan sahaja memberikan peluang pekerjaan malah dapat megangkat martabat seseorang. Contoh Jalil telah berjaya menjadikan bidang seni sebagai satu perniagaan yang menguntungkan. (2 markah)