Makluman : Sukatan Baru Kesusasteraan Melayu SPM

Mulai 2015, satu novel dipelajari iaitu Naratif Ogonshoto karya Dato' Anwar Ridhwan. Satu antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Kubentang Sebuah Peta. Teks karya tradisional pula ialah Nilai Insan.

03 Januari 2017

Drama Anna

a) Jelaskan persoalan dalam drama.
Persoalan semangat patriotik yg tinggi. Zaki pulang utk berbakti kepada negara setelah tamat belajar di England. Persoalan kasih sayang anak thdp ibu. Zaki amat menyayangi ibunya, Mak Munah yg sakit. Persoalan sikap suka membantu orang lain. Dr. Chan menolong merawat mata ibu Zaki. Persoalan tanggungjawab anak kpd ibu.  Zaki prihatin dan bertanggungjawab dalam menjaga ibunya, Mak Munah yg sakit.

b) Huraikan nilai murni dalam drama.
Nilai patriotisme. Zaki mempunyai semangat patriotik dan ingin berusaha mengisi kemerdekaan tanah air. Nilai kasih sayang. Zaki amat menyayangi ibunya, Mak Munah. Nilai tolong-menolong/bantu-membantu. Dr. Chan menolong merawat mata ibu Zaki. Nilai tanggungjawab/keprihatinan. Zaki bertanggungjawab menjaga ibu yang sakit dan menebus semula tanah keluarga yang tergadai. 

c) Jelaskan pengajaran.
Kita hendaklah menyayangi ibu. Zaki menyayangi dan menjaga ibunya yang sakit.  Kita hendaklah bersemangat patriotik. Zaki cinta akan tanah air, kembali selepas belajar di England, untuk berkhidmat kepada negara. Kita hendaklah membantu orang lain. Dr. Chan membantu merawat mata ibu Zaki yg hampir buta. Kita hendaklah memahami budaya masyarakat lain. Anna tidak memahami budaya keluarga suaminya walaupun telah berkahwin selama 4 tahun. 

d) Huraikan binaan plot drama/sinopsis darama.
Permulaan. Anna berada di lapangan terbang menunggu penerbangannya ke England. Anna kecewa kerana beranggapan suaminya, Zaki lebih mengutamakan ibunya daripada Anna sebagai isteri. Perkembangan. Zaki dan Dr. Chan cuba memujuk Anna supaya tidak meninggalkan Zaki dan anaknya, Tina. Kemuncak. Mak Munah juga memujuk Anna supaya tidak meninggalkan Zaki dan menegaskan bahawa Zaki menyayangi Anna. Peleraian. Anna tetap menaiki kapal terbang meninggalkan Malaysia. Dr. Chan meminta Zaki supaya memberikan masa kepada Anna untuk berfikir semula.  

e) Huraikan konflik antara watak.
Konflik antara Anna dan Zaki. Anna kecewa kerana Zaki lebih mengutamakan ibunya, Mak Munah daripada Anna sebagai isteri. Konflik antara Zaki dan Anna. Zaki kecewa kerana Anna ingin meninggalkannya dan Tina, anaknya untuk pulang ke England. Konflik antara Anna dan Mak Munah. Anna berasa kecewa kerana Mak Munah lebih mendapat perhatian dan kasih sayang drp Anna sebagai isteri Zaki.

f) Huraikan perwatakan Zaki.
Seorang yg penyayang. Zaki amat menyayangi ibunya, Mak Munah Seorang yg mengenang jasa. Zaki mengenang jasa ibu yang banyak berkorban utknya supaya dia dapat belajar di England. Seorang yg patriotik. Zaki cinta akan tanah air, kembali selepas belajar di luar negara, untuk berkhidmat kepada negara. Seorang yg bertanggungjawab. Zaki bertanggungjawab menjaga ibu yang sakit.

g) Huraikan perwatakan Anna.
Seorang yg bijak. Anna belajar bidang Ekonomi di universiti. Seorang yg keras hati. Anna tetap meninggalkan Zaki walaupun dipujuk oleh Zaki, Dr. Chan dan Mak Munah. Seorang yg mementingkan diri sendiri. Anna tidak suka sikap Zaki yang lebih mengutamakan ibunya daripada Anna sebagai isteri.

h) Huraikan latar masa drama.
Tahun 1967. Anna ingin pulang ke England meninggalkan Zaki dan anaknya. Zaman komunis. Komunis pernah menyerang dan menyebabkan kematian ibu Anna. Malam. Anna menunggu penerbangannya di lapangan terbang pada waktu malam. 

i) Huraikan latar tempat dlm drama.
Bilik Menanti/Lapangan terbang. Anna menunggu penerbangannya ke England di Bilik Menanti. London. Anna ingin pulang ke London, England. Universiti Cambridge. Zaki belajar pengajian Sejarah di Universiti Cambridge. Kuala Lumpur. Zaki dan ibunya, Mak Munah tinggal di Kuala Lumpur.

j) Huraikan kritikan terhadap masyarakat/kritikan sosial.
Kritikan terhadap anggota masyarakat yg mementingkan diri sendiri. Anna tidak suka sikap Zaki yg lebih mengutamakan ibunya daripada Anna sebagai isteri. Kritikan terhadap anggota masyarakat yg gagal memahami budaya bangsa lain. Anna tidak memahami budaya keluarga suaminya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan