Makluman : Sukatan Baru Kesusasteraan Melayu SPM

Mulai 2010, dua novel dipelajari iaitu Jeriji Kasih karya Ramlah Abd. Rashid dan Dari Lembah ke Puncak karya Ghazali Lateh. Dua antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Madu Ilmu dan Anak Global. Teks karya tradisional pula Seuntai Kasih Secebis Harapan.

07 Mac 2011

Soalan Esei Jeriji Kasih

1. Berdasarkan novel Jeriji Kasih, jawab soalan-soalan yang berikutnya.
a.nyatakan kejayaan-kejayaan Anuariza [ 10 markah ]
b.huraikan gambaran masyarakat. [ 10 markah ]

2. a) Watak Anuariza merupakan seorang pemuda contoh dalam novel Jeriji Kasih.
Huraikan lima keistimewaan watak Anuariza yang boleh diteladani. [10 markah]
b) Huraikan binaan plot novel Jeriji Kasih. [10 markah]

3. a) Jelaskan lima konflik dalam novel. [10 markah]
b) Jelaskan lima peleraian dalam novel [10 markah]

Skema Jawapan

1.a. i. berjaya dalam pelajaran 1 markah
ii Cth: Lulus dengan cemerlang dalam STPM / dapat masuk universiti 1 markah
iii. berjaya membimbing Syed Faris 1 markah
iv. Syed Faris yang bersikap negatif kini telah berubah 1 markah
v. berjaya mengusahakan projek Taman Fantasi 1 markah
vi. cth telah mendapat bantuan kewangan daripada Syed Mustafa 1 markah

(b) Gambaran masyarakat
i. Masyarakat Melayu 1 markah
ii. Cth : nama-nama watak spt Anuariza,Solehah 1 markah
iii. Masyarakat yang gigih / tabah 1 markah
iv. Cth Anuariza walaupun hidup miskin, tetap gigih belajar 1 markah
v. Masyarakat yang mementingkan pelajaran 1 markah
vi. Cth: Syed Mustafa meminta Anuariza menjadi guru tusyen untuk anak-anaknya 1 markah
vii. Masyarakat yang bekerjasama 1 markah
viii Cth : Penduduk kampung bergotong-royong semasa kenduri-kendara 1 markah
ix Masyarakat yang bekerja sebagai petani 1 markah
x Cth : Haji Su’ud mengusahakan dusun 1 markah
xi Masyarakat yang hidup susah/ miskin 1markah
xii Cth : Solehah hidup dalam kemiskinan / tidak mampu menyediakan segala kemudahan utk Anuariza 1 markah

2. a. i. Seorang yang rajin/gigih 1 markah
ii. Cth : Rajin bekerja/bertani/menanam anggur, pokok naga 1 markah
iii. Seorang yang berpandangan jauh 1 markah
iv. Cth : Berhasrat memajukan pertanian sebagai tarikan pelancongan dan penyelidikan/merancang untuk meneruskan pelajaran ke universiti 1 markah
v. Seorang yang rasional 1 markah
vi. Cth : Tidak menghalang ibunya berkahwin semula 1 markah
vii. Seorang yang bijak mengambil hati/memujuk 1 markah
viii. Cth : Berjaya memujuk Syed Fariz/Sharifah Farisya 1 markah
ix. Seorang yang penyabar 1 markah
x. Cth : Sabar apabila ibunya dituduh berkahwin kerana ingin
menumpang kekayaan Syed Mustafa 1 markah
xi. Seorang yang mengutamakan keluarga daripada diri sendiri 1 markah
xii. Cth : Walaupun menyayangi Sharifah Farisya, Anuariza rela Sharifah Farisya menjadi adiknya apabila ibunya kahwin dengan bapa Sharifah Farisya 1 markah
xiii. Seorang yang mentaati ibu 1 markah
xiv. Cth : Menghormati dan patuh pada ibunya, Soleha 1 markah
xv. Seorang yang taat pada agama 1 markah
xvi. Cth : Menunaikan solat walaupun semasa di hutan 1 markah

b). i. Plot bersifat kronologi 1 markah
ii. Cth : Susunan peristiwa mengikut urutan waktu 1 markah
iii. Permulaan novel berkisar pada Anuariza dan latar tempat 1 markah
iv. Cth : Anuariza ke paya mencari asam kelubi 1 markah
v. Perkembangan novel berkisar pada kehadiran anak-anak Syed Mustafa dan Anuariza membantu mereka 1 markah
vi. Cth : Anuariza mengajar tuisyen Syed Fariz 1 markah
vii. Konflik antara Anuariza dan Syed Fariz 1 markah
viii. Cth : Syed Fariz bermasalah disiplin/mencabul Ruhaiza 1 markah
ix. Konflik Syed Fariz dan Syed Mustafa 1 markah
x. Cth : Syed Fariz anggap Syed Mustafa sebagai punca kematian ibunya dan membenci bapanya 1 markah
xi. Klimaks novel berkisar konflik Anuariza – Sharifah Farisya 1 markah
xii Cth : Anuariza cuba memujuk Sharifah Farisya yang lari ke Kuala Lumpur kerana menentang perkahwinan Soleha dan Syed Mustafa 1 markah
xiii. Peleraian berkisar kejayaan Anuariza menyelesaikan masalah yang dihadapinya 1 markah
xiv. Cth : Sharifah Farisya terima kenyataan ayahnya akan berkahwin dengan ibu Anuariza/Hj. Lokman membantu projek Taman Fantasi/Anuariza berjaya ke IPTA 1 markah

3. a) i. Konflik Syed Mustafa dan Syed Fariz 1 markah
ii. Cth : Syed Fariz membenci ayahnya/Syed Mustafa anggap Syed Fariz nakal dan memukulnya 1 markah
iii. Konflik Nek Siah dan Syed Mustafa 1 markah
iv. Cth : Nek Siah marah akan Syed Mustafa kerana abaikan tanggungjawab kepada anak-anak 1 markah
v. Konflik Anuariza dan Syarifah Farisya 1 markah
vi. Cth : Syarifah Farisya meminta Anuariza menentang perkahwinan ayahnya dan ibu Anuariza 1 markah
vii. Konflik Soleha dan Syed Mustafa 1 markah
viii. Cth : Soleha serba salah menerima lamaran Syed Mustafa 1 markah
ix. Konflik Syed Fariz dan Ruhaiza 1 markah
ix. Cth : Syed Fariz mencabul Ruhaiza kerana mengesyaki dia yang mengadu kesalahan disiplin kepada guru 1 markah
xi. Konflik Syed Mustafa dan Khusyairi 1 markah
xi. Cth : Khusyairi marah dengan Syed Mustafa kerana anaknya, Syed Fariz mencabul Ruhaiza 1 markah

b) i. Syed Mustafa sedar kesilapannya dalam mendidik anak 1 markah
ii. Cth : Syed Mustafa letak jawatan di bandar/berkahwin dengan Soleha untuk menyelesaikan masalah anak 1 markah
iii. Nek Siah berusaha mengahwinkan Soleha dengan Syed Mustafa 1 markah
iv. Cth : Nek Siah percaya Soleha boleh membantu Syed Mustafa membimbing anak-anaknya 1 markah
v. Anuariza berjaya memujuk Syarifah Farisya yang lari dari rumah ke Kuala Lumpur 1 markah
vi. Cth : Memujuknya menerima perkahwinan Syed Mustafa
dan Soleha 1 markah
vii. Anuariza lulus peperiksaan STPM dengan cemerlang 1 markah
viii. Cth : Anuariza mendapat tawaran ke IPTA 1 markah
ix. Anuariza mengatasi masalah kewangan ke IPTA 1 markah
x. Cth : Syed Mustafa memberi bantuan kewangan 1 markah
xi.Projek Taman Fantasi/projek tanaman anggur dan buah naga Anuariza dapat diteruskan 1 markah
xii. Cth : Hj. Lokman dan Syed Mustafa membantu dari segi kewangan meneruskan projek pertanian 1 markah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan