Makluman : Sukatan Baru Kesusasteraan Melayu SPM

Mulai 2015, satu novel dipelajari iaitu Naratif Ogonshoto karya Dato' Anwar Ridhwan. Satu antologi teks moden (sajak, cerpen dan drama) ialah Kubentang Sebuah Peta. Teks karya tradisional pula ialah Nilai Insan.

03 Ogos 2010

Hikayat Indera Nata

Sinopsis

Indera Janaka, Si Batu Kembar dan Raja Rom, akhirnya mati dalam unggun api yang marak. Indera Nata dan kesemua tujuh orang puteri berasa gembira. Setelah kemangkatan Raja Rom, bonda Indera Nata, Tuan Puteri Cenderawati menceritakan bahawa Raja Rom sebenarnya ayahanda kepada Indera Nata. Ia menceritakan peristiwa yang telah berlaku menyebabkan ia terpisah dengan Raja Rom. Puteri Cendera Kesuma kemudiannya menghidupkan kembali aja Rom dengan batu hikmat Betara Gangga. Raja Rom yang hidup kembali diberitahu kisah sebenar yang berlaku pada Puteri Cendera Wati satu ketika dahulu. Raja Rom menyesal lalu berterima kasih pada semua.

Indera Nata, kemudiannya berkahwin dengan empat daripada tujuh puteri itu. Apabila diketahui oleh ayahanda kesemua puteri itu, mereka ingin mendapatkan semua anakanda mereka. Ketujuh-tujuh raja tersebut kemudiannya datang untuk menyerang Indera Nata namun setelah melihat keperibadian Indera Nata yang terlalu elok rupa paras dan terlalu tinggi budi pekerti itu, mereka membatalkan hasrat tersebut.

Raksasa berasa marah kerana anaknya, Si Batu Kembar telah terbunuh oleh Indera Nata. Ia menyerang dan banyak rakyat Rom yang dimakannya. Walaupun cuba dimakan dan dihempas, Indera Nata dengan berani dan gagah berjaya mengalahkan raksasa itu dan merantainya.

Raja Rom dan kesemua tujuh raja berasa kagum dengan kehebatan Indera Nata. Indera Nata membenarkan kesemua tujuh puteri untuk kembali ke negara masing-masing tetapi mereka enggan berpisah dengan Indera Nata. Kesemua tujuh raja menerima hakikat tersebut dan bermohon kembali ke negara masing-masing.

Contoh Soalan dan Jawapan :

1. Jelaskan watak utama cerita dan perwatakannya. (8 markah)
Watak utama cerita ialah Indera Nata atau Piatu. Ia seorang yang gagah. Indera Nata dapat mengalahkan raksasa yang cuba membunuhnya sedangkan orang lain gagal. Indera Nata juga seorang yang penyayang. Ia menyayangi ayahandanya sehinggakan sanggup menghidupkan semula ayahnya dengan bantuan Puteri Cendera Kesuma. Selain itu, ia seorang yang berani. Ia berani menentang raksasa seorang diri sedangkan orang lain berundur dan menyelamatkan diri masing-masing. Beliau juga mempunyai kesaktian. Indera Nata memiliki kesaktian iaitu tidak cedera walaupun dihempas oleh raksasa. Beliau juga amat berbudi bahasa. Indera Nata berkata-kata dengan lemah-lembut dan amat menghormati kesemua tujuh raja yang ingin menyerang Rom.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan